4.07.2011

MiG-15 (ZSRR, modern)

Amercom wydał kolejny zeszyt z serii "Samoloty Świata" - tym razem zawiera model samoloty MiG-15 w skali 1/72.

Kilka słów o bohaterze odcinka :)

W 1947 biuro Mikojana i Guriewicza zaprojektowało nowoczesny płatowiec myśliwca oznaczony jako I-310 ("I" od istriebitiel – myśliwiec), brakowało jednak w Związku Radzieckim silnika odpowiedniego dla tej nowoczesnej maszyny. Problem ten rozwiązał się, gdy rząd brytyjski udostępnił ZSRR swój nowy silnik turboodrzutowy Rolls-Royce Nene Mk. I, który w dość krótkim czasie skopiowano i oznaczono Klimow RD-45. Rozwiązało to problem i trzeci prototyp z nowym silnikiem wzbił się w powietrze 30 grudnia 1947 roku. Nowy typ maszyn pod oznaczeniem MiG-15 wszedł do służby na początku 1949 roku.

W tym samym roku powstała również ulepszona wersja samolotu z silnikiem WK-1 o większym ciągu, oznaczona jako MiG-15bis, a w 1950 – treningowa wersja dwumiejscowa MiG-15 UTI. Produkcję podjęto również w Polsce i Czechosłowacji. Maszyny te to:

  • MiG-15 produkowany w Czechosłowacji to S-102 a w Polsce Lim-1 (od „Licencyjny Myśliwiec”)
  • MiG-15bis to odpowiednio: S-104 i Lim-2
  • MiG-15UTI to w zależności od silnika A-102 i A-104 z Czechosłowacji i SB Lim-1 lub SB Lim-2 z Polski

W Polsce produkowano ponadto następujące wersje:

  • Lim-1A - samolot rozpoznawczy z aparatem fotograficznym AFA-21
  • Lim-2R - szturmowo-rozpoznawczy z miejscem na aparat w przedniej części owiewki
  • Lim-2A - dwumiejscowy samolot szturmowo-rozpoznawczy

W latach 80-tych MiG-15 i jego wersje był spotykany w siłach powietrznych niektórych państw Układu Warszawskiego jedynie w rezerwie i był przeznaczony w zasadzie tylko do wykonywania zadań pomocniczych.

Źródło: Wikipedia

 

 

1 komentarz:

МаксимС pisze...

Привет!О я смотрю у вас тоже журнальные серии рулят?