Dzisiaj kolejny model samolotu w skali 1/100 :)
Su-27 (kod NATO – Flanker-B) - radziecki myśliwski samolot przechwytujący (przewagi powietrznej), który powstał jako odpowiedź na amerykańskie samoloty F-15.
W 1982 roku ruszyła produkcja seryjna Su-27. Samoloty produkowano w dwóch niemal nieróżniących się od siebie modyfikacjach: Su-27S przeznaczonych dla Sił Powietrznych i Su-27P – dla lotnictwa Obrony Powietrznej.
Pierwszą wersją po wersji produkcyjnej był dwumiejscowy samolot szkolno-bojowy Su-27UB (kod NATO – Flanker-C), który był przeznaczony do szkolenia i treningu przy zachowaniu pełnych możliwości bojowych. Samolot ten został oblatany 7 maja 1985 roku. Samolot ten pomimo swojego przeznaczenia posiada pełne uzbrojenie i może być użyty w charakterze samolotu bojowego. W wersji tej, nie zmieniając rozmiarów samolotu, z przodu zabudowano dwumiejscową kabinę a dla zrównoważenia większego przodu kadłuba, podniesiono usterzenie pionowe i samolot Su-27UB jest wyższy o 42 cm, powiększono też hamulec aerodynamiczny na grzbiecie samolotu. Zmiany te powodują, że samolot dwumiejscowy jest o około 1500 kg cięższy oraz ma słabsze charakterystyki od jednomiejscowego Su-27.
Po rozpoczęciu produkcji seryjnej i wprowadzeniu go do uzbrojenia trwały nadal prace nad kolejnymi wariantami samolotu Su-27, które jednak ze względu na duże różnice ze swym poprzednikiem otrzymały już nowe oznakowania: Su-30, Su-33, Su-34, Su-35 i Su-37.
Podstawowe wersje samolotu Su-27
- T-10S – seria prototypowa
- Su-27 – seryjna wersja samolotu, oznaczana także jako Su-27S
- Su-27P – seryjna wersja samolotu używana przez lotnictwo obrony powietrznej
- Su-27SK – seryjna wersja eksportowa samolotu Su-27S
- Su-27M (Su-35) - prototypowa wersja rozwojowa Su-27, samolot wielozadaniowy o marketingowej nazwie Su-35 z radarem ze skanowaniem fazowym, przednimi skrzydełkami, nową elektroniką i uzbrojeniem. Jeden z prototypów nosił nazwę Su-37) i był napędzany silnikami ze sterowanym wektorem ciągu.
- Su-27SM - seryjna modernizacja samolotów Su-27
- Su-27SKM - seryjna wersja eksportowa samolotu Su-27SM
- Su-27SM2 - prototypowa modernizacja samolotów Su-27 (prototyp znany jako Su-27BM lub Su-35 - nazwa ta użyta została po raz drugi). Prototyp oblatany w lutym 2008 roku ma nowoczesny radar Irbis, zastosowano nowy silnik ze sterowanym wektorem ciągu AL-41F1A, zredukowano odbicie fal elektromagnetycznych, zastosowano w pełni obsługę systemu fly-by-wire, zmniejszono masę samolotu poprzez zastosowanie materiałów kompozytowych, zmodernizowano tradycyjną kabinę pilota na rzecz kokpitu typu "glass cockpit" gdzie zamiast analogowego oprzyrządowania zastosowano aktywne ekrany LCD, zwiększono widoczność kabiny poprzez podwyższenie i przeprojektowanie owiewki kabiny. Z płatowca usunięto przednie skrzydełka oraz zwiększono wloty powietrza, zapewniając nowym silnikom odpowiednie optymalne warunki pracy na małych wysokościach.
- Su-27K (Su-33) – seryjna pokładowa wersja samolotu Su-27
- Su-27IB (Su-34) - seryjna dwumiejscowa uderzeniowa modyfikacja Su-27 z miejscami obok siebie.
- Su-27UB – seryjna dwumiejscowa wersja szkolno-bojowa
- Su-27UBK – seryjna wersja eksportowa samolotu Su-27UB
- Su-27PU (Su-30) – seryjny ciężki dwumiejscowy samolot przechwytujący, zbudowany na bazie płatowca Su-27UB, po przyjęciu na uzbrojenie oznaczony Su-30
- Su-30M – prototypowa wersja rozwojowa samolotu Su-30
- Su-30MK – eksportowa wersja samolotu Su-30M
- Su-30MKK – eksportowa wersja samolotu Su-30MK dla Chin oraz Indonezji
- Su-30MK2 – eksportowa wersja rozwojowa samolotu Su-30MKK dla Chin, Wietnamu i Wenezueli
- Su-30MKI – eksportowa wersja samolotu Su-30MK dla Indii
- Su-30MKM – eksportowa wersja samolotu Su-30MKI dla Malezji
- Su-30MKA – eksportowa wersja samolotu Su-30MKI dla Algierii
Model jest w barwach lotnictwa chińskiego – zostanie więc przemalowany.
Teraz czekam na Tornado :P
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz