1.16.2011

M48A2GA2 (Niemcy, modern)

M4A3 malują się powoli:




a ja tymczasem rozpocząłem nowy projekt M48 z Bundeswehry czyli M48A2GA2.



Kilka słów o bohaterze:
M48 Patton - amerykański czołg podstawowy, opracowany pod koniec lat czterdziestych przez Detroit Tank Arsenal i Chrysler Corporation, produkowany seryjnie w kilku firmach: Chrysler, General Motors Corporation, Ford Motor Company i Alco Products. Pierwszy egzemplarz czołgu "ochrzcił" w 1952 roku syn generała Pattona - George S. Patton - junior.
Kadłub czołgu i wieżę wykonano technologią odlewania. Grubość pancerza w części czołowej wynosi od 100 do 120 mm, po bokach - od 51 do 76 mm, z tyłu - 44 mm, a dna - do 63 mm. Natomiast grubość przedniej ściany wieży wynosi około 110 mm, jej boków - do 76 mm, tylnej ściany - do 50 mm, a stropu - około 25 mm.
Na bazie czołgu M48 opracowano serię pojazdów specjalizowanych, m.in.: wóz zabezpieczenia technicznego M88 i most samobieżny.
M48 był wielokrotnie modyfikowany i udoskonalany. Po pierwszej modernizacji czołg otrzymał oznaczenie M48A1, a główne modernizacje dotyczyły zastosowania nowego hamulca wylotowego armaty, nowego mechanizmu naciągu gąsienic i obrotowej wieżyczki dowódcy, oznaczonej M1, wyposażonej w 12,7 mm karabin maszynowy.
W 1954 roku firma Alco Products Incorporated rozpoczęła drugą modernizację czołgu, po zakończeniu której firma Chrysler, w 1956 roku, uruchomiła produkcję czołgów M48A2. W zmodernizowanych wozach zastosowano silnik benzynowy AV-1790-8 (z bezpośrednim wtryskiem paliwa, o mocy 606 kW przy 2800 obr./min) i zmodyfikowany układ napędowy CD-850-5 (maksymalna prędkość jazdy wzrosła do 48 km/h), zwiększono pojemność zbiorników paliwa do 1268 l (w związku z czym zasięg jazdy wzrósł do 258 km) i liczbę przewożonej amunicji (armatniej - do 64 nabojów, kalibru 12,7 mm - do 1365 nabojów) oraz zmieniono kształt tylnej części kadłuba, wprowadzając podwójne drzwi pancerne (podobnie jak w czołgu Patton M60), a górne gałęzie gąsienic podparto na trzech rolkach (a nie pięciu, jak w M48).
Czołgi M48A2, wyposażone w nowy dalmierz optyczny M13A1 i pozbawione dodatkowej rolki do napinania każdej gąsienicy, oznaczono M48A2C.
W 1967 roku rozpoczęto modernizację czołgów M48A1 do wersji M48A3, podczas której wyposażono je m.in. w: wieżyczkę dowódcy M1G305, silnik wysokoprężny AVDS-1790-2A (o mocy 551 kW) i układ napędowy CD-850-6.
Zastosowano także nowe elementy systemu kierowania ogniem oraz dalmierz optyczny M17B1C i celownik teleskopowy M105 na stanowisku działonowego. Do wersji M48A3 przebudowano około 1600 czołgów M48A1.
Od października 1975 roku rozpoczęto ostatnią modernizację czołgów M48A1 i M48A3 do wersji M48A5. Pojazdy wyposażono w 105 mm armatę M68, system kierowania ogniem pochodzący z czołgu M60, wyrzutnie granatów dymnych oraz aparaturę dymotwórczą.
Ogółem wyprodukowano 11 703 pojazdów serii M48, z czego ponad połowa trafiła do odbiorców zagranicznych. Do dnia dzisiejszego czołgi znajdują się w wyposażeniu sił zbrojnych czternastu krajów: Turcji (3000 szt.), Grecji (1100 szt.), Korei Południowej (1000 szt.), Stanów Zjednoczonych (1100 szt.), Izraela (600 szt.), Pakistanu (345 szt.), Tajwanu (310 szt.), Jordanii (około 200 szt.), Maroka (164 szt.), Tajlandii (105 szt.), Hiszpanii (164 szt.), Libanu (50 szt.), Portugalii (86 szt.) i Wietnamu.

W latach 1978-1980 niemiecka firma Wegmann zmodernizowała 650, spośród 800 eksploatowanych przez armię niemiecką, czołgów M48 do wersji M48A2GA2. Główne zmiany dotyczyły zastosowania m.in.: 105 mm armaty L7A3, nowej wieżyczki dowódcy, przekonstruowanych uchwytów mocowania amunicji, a także wyposażenia stanowiska kierowcy w pasywny peryskop do jazdy nocnej.
Ponadto wprowadzono: osiem (2x4) wyrzutni granatów dymnych (zamocowanych na wieży), układ ochrony przed bronią masowego rażenia oraz zmodyfikowany system kierowania ogniem, który zawiera m.in. komputer, dalmierz laserowy i pasywne przyrządy obserwacyjno-celownicze, stanowisko działonowego zaś wyposażono w stabilizowany celownik.

Dane taktyczno-techniczne

załoga - 4 żołnierzy
masa - 44 900 kg
długość z lufą do przodu - 8,44 m,
długość kadłuba - 6,70 m,
szerokość całkowita - 3,63 m,
wysokość - 3,24 m,
prześwit - 0,39 m
prędkość maksymalna - 41,8 km/h
zapas paliwa - 757 l
zasięg maksymalny po drogach - 113 km
liczba biegów (przód/wstecz) - 2/1
kąt ostrzału armaty w płaszczy?nie: pionowej - od -9° do +19°, poziomej - 360°
zdolność pokonywania ścianek pionowych o wysokości - 0,91 m,
zdolność pokonywania rowów o szerokości - 2,59 m,
zdolność pokonywania brodów o głębokości: bez przygotowania - 1,22 m, z przygotowaniem - 2,44 m

Brak komentarzy: