5.23.2011

Tu-154M (ZSRR, modern) WIP

Flota powietrzna się powiększa - dzisiaj coś zza żelaznej kurtyny :)

Tu-154M  był chyba najbardziej popularnym radzieckim  samolotem pasażerskim średniego zasięgu. Świadczy o tym to, że dorobił się nawet oznaczenia w kodzie NATO Careless (nieostrożny : )

W jednym z samolotów tego typu zginął feralnego 10 kwietnia 2010 roku nasz Prezydent i towarzyszące mu osoby. Ale nie o tym chciałem...

Była to udana i bardzo wytrzymała maszyna. Stąd wynikała duża liczba wyprodukowanych i eksploatowanych praktycznie na całym świecie maszyn tego typu. Używały je m.in. linie lotnicze byłego ZSRR, Bułgarii, Kuby, Polski, Rumunii, Węgier, Korei Pn. i Syrii. Oprócz tego samoloty znalazły zastosowanie lotnictwie wojskowym i dyspozycyjnym wielu państw związanych z Blokiem Wschodnim.

Prace projektowe podjęto w wyniku decyzji o zastąpieniu latających w barwach Aerofłotu odrzutowych Tu-104 oraz turbośmigłowych An-10, An-12 i Ił-18. Oblot prototypu nowego samolotu pasażerskiego odbył się 4 października 1968 roku. W 1972 roku do służby weszły pierwsze maszyny tego typu. W 1973 oblatano Tu-154A, a w 1975 roku wszedł on do produkcji. W wersji tej zastosowano takie same silniki jak w samolotach Ił-62. Od 1977 roku produkowany był Tu-154B, z francuską awioniką, mieszczący maksymalnie 180 osób. W 1981 roku, na zamówienie PLL LOT powstał prototyp Tu-154M przemianowany w 1982 roku na Tu-164, później jednak powrócono do pierwotnego oznaczenia. Pierwsze samoloty Tu-154M opuściły fabrykę w 1984 roku. Wyposażone były w silniki podobne do stosowanych w samolotach Ił-62M z odwracaczami ciągu typu klapowego i obniżonym ciągu. W 2001 roku produkcja samolotów Tu-154 została zakończona. Wyprodukowano ogółem 1025 maszyn tego typu.

Model Zvezdy jest w skali 1/144 (mimo tego jest potężnych rozmiarów – długość ponad 30cm).

 

 

2 komentarze:

МаксимС pisze...

Привет!Хороший самолет и сборка простая.А в какой окраске будет самолет если не секрет?

rrober pisze...

Aerofłotu