Dzisiaj chciałem się pochwalić niedawnym zakupem – samolotem Lockheed C-130 Hercules.
Rozglądając się za odpowiednim modelem dla rozgrywania scenariuszy z udziałem samolotów transportowych, początkowo zwróciłem uwagę na modele w skali 1/72, których jest duży wybór. Ale zapoznawszy się dokładniej z ofertą stwierdziłem, że mają same wady: po pierwsze są drogie, po drugie wielkie (gdzie to trzymać?), po trzecie mają mnóstwo części (a ze mnie kiepski modelarz i znając życie to połowę popsuję albo zgubię zanim go zrobię), po czwarte pomalować te samoloty (na oko to jakieś wiadro farby) i nakleić równo naklejki (jakieś ćwierć metra kwadratowego). To dopiero wyzwanie !!! - niestety trochę przerastające moje zdolności i umiejętności :)
I wtedy mój wzrok padł na niepozorny modelik Testors-a w nietypowej skali 1/130. Bingo !!! Kupiłem, skleiłem w trzy i pół minuty (nowy rekord życiowy!) i teraz cieszy moje oko :) Ma co prawda kilka niedogodności np. brak podwozia (ale komu potrzebne podwozie skoro umie latać?) Za to kolorek fajny i oznaczenia od razu rzucają się w oczy. Trochę go pobrudzę (bo nie chce mi się przemalowywać w całości) i hajda na planszę bitewną :)
Jak zwykle kilka słów o bohaterze odcinka (posiłkowałem się WIKI):
Lockheed C-130 Hercules – amerykański średni czterosilnikowy wojskowy samolot transportowy o napędzie turbośmigłowym, produkowany przez wytwórnię Lockheed. Od wprowadzenia do służby w grudniu 1956 do chwili obecnej wyprodukowano ponad 2260 egzemplarzy tej maszyny w 40 wersjach, w którą wyposażone są siły zbrojne ponad 50 krajów świata. Głównym przeznaczeniem Herculesa jest transport towarów i osób, także rannych na średnich odległościach, co przy zdolności lądowania na nieutwardzonych pasach startowych czyni z niego bardzo uniwersalną maszynę, często przebudowywaną do pełnienia także innych wyspecjalizowanych zadań poczynając od wsparcia powietrznego (AC-130 Spectre), po służbę ratowniczo poszukiwawczą SAR, jako latająca cysterna, samolot rozpoznania meteorologicznego, gaszenia pożarów czy ewakuacji medycznej MEDEVAC.
Na podstawie maszyny C-130 zbudowano wiele odmian przeznaczonych do pełnienia wyspecjalizowanych misji – m.in.:
AC-130 Spectre — samolot szturmowy z silnym uzbrojeniem strzeleckim i artyleryjskim na lewej burcie.
DC-130 i GC-130 — samoloty z aparaturą kontrolną do sterowania bezzałogowymi celami powietrznymi.
EC-130 Commando Solo — samolot walki elektronicznej zakłócający transmisje systemów radiowych nieprzyjaciela lub latająca propagandowa stacja nadawcza.
EC-130H Compass Call — samolot walki elektronicznej i zakłócania.
EC-130E — Airborne Battlefield Command and Control Center (ABCCC) latający punkt dowodzenia
HC-130P/N — latająca cysterna służąca do tankowania śmigłowców ratownictwa morskiego i samolotów rozpoznawczych dalekiego zasięgu.
JC-130 i NC-130 — samoloty do operacji związanych z lotami kosmicznymi
KC-130 – taktyczny samolot-cysterna
LC-130 — wyposażona w podwozie w postaci nart wersja do działań w warunkach arktycznych wcześniej oznaczony jako C-130D.
MC-130E/H Combat Talon I/II — samolot do operacji specjalnych
MC-130P Combat Shadow — samolot do operacji specjalnych
MC-130W — nowy samolot do operacji specjalnych i antyterrorystycznych
PC-130 — morska wersja patrolowa
RC-130 — rozpoznawczy
SC-130 — wersja poszukiwawczo-ratownicza SAR
VC-130 — wersja do transportu osobistości
WC-130 — wersja rozpoznania meteorologicznego
CC-130 — kanadyjskie wersja samolotów Hercules.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz